Lekcje biblioteczne

Widziane "inaczej"

Zajęcia literacko-plastyczne w oparciu o książkę Tomasza Małkowskiego „O Kamilu, który patrzy rękami” przybliżające dzieciom specyfikę funkcjonowania osób z dysfunkcją wzroku.

Świat emocji Oli i Antka - radość

Zajęcia literacko-plastyczne wprowadzające dzieci w świat emocji, z wykorzystaniem książek i opowiadań tematycznych oraz pacynek dedykowanych tym zajęciom. Zajęcia adresowane do dzieci w wieku 6-7 lat.

Świat emocji Oli i Antka - smutek

Zajęcia literacko-plastyczne wprowadzające dzieci w świat emocji, z wykorzystaniem książek i opowiadań tematycznych oraz pacynek dedykowanych tym zajęciom. Zajęcia adresowane do dzieci w wieku 6-7 lat.

Nie zgadzam się

Zajęcia literacko-plastyczne skierowane do grup przedszkolnych, realizowane w ramach wprowadzania polityki ochrony osób małoletnich, dotyczące asertywności w relacjach z dorosłymi i rówieśnikami.

Nowe szaty cesarza

Zajęcia literacko-plastyczne przygotowane w oparciu o baśń H. Ch. Andersena, z wykorzystaniem teatru Kamishibai. Realizowane w ramach projektu ANDERSENADA dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Calineczka

Zajęcia literacko-plastyczne przygotowane w oparciu o baśń H. Ch. Andersena, z wykorzystaniem teatru Kamishibai. Realizowane w ramach projektu ANDERSENADA dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Ciekawostki moli książkowych

Zajęcia w oparciu o opowiadanie pt. „Franklin i książka z biblioteki” autorstwa Paulette Bourgeois lub „Kajtek nie umie fruwać. Historia małego miłośnika książek” autorstwa Jennifer Berne, połączone z prezentacją multimedialną i rozwiązywaniem zadań na tablicy interaktywnej. Dodatkowo uczestnicy wykonają własną zakładkę do książki.

Czy bajki mają moc?

Zajęcia w oparciu o opowiadanie pt. „Franklin czyta kolegom” autorstwa Paulette Bourgeois. Opowiemy  skąd się biorą postaci z bajek, dzieci rozwiążą zadania na tablicy interaktywnej oraz pokolorują kolorowanki z ulubionymi bohaterami.

Z kodowaniem na Ty

Podczas zajęć dzieci będą miały okazję wejść w świat technologii i kodowania m.in. poprzez zabawy z makey-makey i zabawy na macie edukacyjnej przy wykorzystaniu robota Dasha oraz tabletów z aplikacjami do sterowania i programowania robota ("Go" i "Blocky"). Ponadto rozwiążą zadania na tablicy interaktywnej. Zajęcia w ramach STEM Kindloteki.

Dziecko w świecie filmu i kinematografii

Uczestnicy zapoznają się z krótką historią filmu oraz dowiedzą się m.in. jak powstaje film, jakie są rodzaje planów filmowych, kto tworzy film. Ponadto samodzielnie wykonają Taumatrop, czyli popularną w XIX wieku optyczną zabawkę, dająca złudzenie ruchu.

Biblioteka miejscem przyjaznych dźwięków

Zajęcia w oparciu o opowiadanie pt. „Franklin i lekcje muzyki” autorstwa Paulette Bourgeois. Uczestnicy dowiedzą się jak wyglądały najstarsze urządzenia odtwarzające muzykę, jakie są rodzaje instrumentów, wezmą udział w muzycznych zgadywankach oraz zabawach, a na zakończenie samodzielnie wykonają ekologiczne kastaniety lub pokolorują muzyczne kolorowanki.

Mały łodzianin, czyli muzyczny i bajkowy spacer po Łodzi

Podczas zajęć dzieci dowiedzą się skąd się wzięła nazwa miasta Łódź, jak wygląda flaga i herb Łodzi oraz opowiemy słów kilka o gwarze łódzkiej. Następnie dzieci przejdą muzycznym i bajkowym szlakiem po Łodzi, rozwiążą zadania na tablicy interaktywnej oraz wykonają z origami łódkę.

Polskie symbole narodowe

Zajęcia w oparciu o legendę „O Lechu, Czechu i Rusie” autorstwa Czesława Janczarskiego. Porozmawiamy o kształtowaniu poczucia przynależności narodowej i omówimy najważniejsze symbole dla Polaków, czyli godło, hymn oraz flagę. Ponadto dzieci rozwiążą liczne zadania na tablicy interaktywnej.

Podróżnicy na tropie odkryć

Zajęcia w oparciu o opowiadanie pt. „Maja szuka jaja” autorstwa Rafała Witka. Uczestnicy poznają środki transportu, najciekawsze budowle świata, rozwiążą zadania na tablicy interaktywnej oraz wykonają z origami samolot.

Literackie witaminki na wesoło

Zajęcia w oparciu o opowiadanie pt. „Żyrafa Aldon idzie do dentysty” autorstwa Marzanny Graff-Oszczepalińskiej. Przybliżymy piramidę zdrowego żywienia i wiadomości o witaminach. Ponadto dzieci nauczą się rozróżniać i przydzielać produkty spożywcze na „zdrowe” i „niezdrowe”. Na koniec pokolorują kolorowanki przedstawiające owoce i warzywa.

Tradycje i zwyczaje wielkanocne

Podczas zajęć przybliżymy obrzędy, zwyczaje i tradycje około wielkanocne. Dzieci dowiedzą się jakie są tradycyjne potrawy, które powinny znaleźć się w koszyczku wielkanocnym. Poznają m.in. pojęcia - kraszanki, pisanki, malowanki, śmigus-dyngus. Ponadto rozwiążą na tablicy interaktywnej zadania, a na zakończenie wykonają ozdobę wielkanocną w postaci zajączka.

Tradycje i zwyczaje Świąt Bożego Narodzenia

Podczas zajęć dzieci dowiedzą się jak wyglądają przygotowania i obchody Świąt Bożego Narodzenia i skąd Święty Mikołaj bierze prezenty. Ponadto rozwiążą zadania na tablicy interaktywnej, a na zakończenie wykonają ozdoby choinkowe.

Leszy

Zajęcia literacko-plastyczne skierowane do klas 1-3 wykorzystujące opowieść przedstawianą przy użyciu teatrzyku Kamishibai. Temat obraca się wokół jednej z postaci mitologii słowiańskiej – Leszego – zajmującej się ochroną dzikiej przyrody.

Nic nas nie rozdzieli

Historia miłości z Japonią w tle. Zajęcia literacko-plastyczne. Zajęcia przygotowane w oparciu o baśń Ogród Niebios, z wykorzystaniem teatru Kamishibai.

Książka – jak to jest zrobione

Zajęcia skierowane do uczniów szkół podstawowych opowiadające o historii oraz procesie drukowania i oprawiania książki. W części plastycznej uczestnicy wykonują własną książeczkę.

Andersenada

Zajęcia literacko-plastyczne przygotowane dotyczące baśni i biografii H. Ch. Andersena. Realizowane w ramach projektu ANDERSENADA dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Dziady - uczta dla przodków

Zajęcia warsztatowe adresowane do uczniów kl. .I-III szkół podstawowych dotyczące słowiańskich korzeni polskich tradycji związanych z dniem Wszystkich Świętych i Zaduszkami.

Szczodre Gody

Zajęcia warsztatowe dotyczące dawnych i współczesnych tradycji bożonarodzeniowych adresowane do kl. I-III szkół podstawowych.

Nie zgadzam się

Zajęcia literacko-plastyczne realizowane w ramach wprowadzania polityki ochrony osób małoletnich, dotyczące asertywności w relacjach z dorosłymi i rówieśnikami.

Leszy

Zajęcia literacko-plastyczne w oparciu o opowieść przedstawianą przy użyciu teatrzyku Kamishibai. Temat obraca się wokół jednej z postaci mitologii słowiańskiej – Leszego – zajmującej się ochroną dzikiej przyrody.

Mój cień jest różowy

Zajęcia literacko-plastyczne opowiadające o akceptowaniu własnej tożsamości i różnorodności innych.

Książka - jak to jest zrobione

Zajęcia opowiadające o historii oraz procesie drukowania i oprawiania książki.
W części plastycznej uczestnicy wykonują własną książeczkę.

Panna Piotrkowska

Zajęcia, podczas których uczestnicy zapoznają się z legendą o Łodzi pt. „Jak to było z panną Piotrkowską, czyli narodziny łódzkiej Pietryny”. Na podstawie wysłuchanej legendy, uczniowie samodzielnie tworzą wizerunek Panny Piotrkowskiej, a następnie rozwiązują zadania związane z tekstem.

Pająk z Pajęczna: warsztaty z wykorzystaniem teatru cieni

Zajęcia, podczas których uczestnicy zapoznają się z legendą o Pajęcznie pt. „Pająk
z Pajęczna”. Na podstawie wysłuchanej legendy, uczniowie samodzielnie przedstawią legendę w teatrze cieni.

Muzeum Książki Dziecięcej - książka dziecięca dawniej i dziś

Zajęcia edukacyjne połączone z prezentacją zbiorów: od najstarszych XVIII-wiecznych po współczesne książki interaktywne

Biblioteka pod prądem, czyli od książki do dźwięku

Podczas zajęć uczniowie dowiedzą się jak zostać czytelnikiem Biblioteki, jakie rodzaje zbiorów są zgromadzone w Bibliotece. Zaprezentowane zostaną najciekawsze zbiory audiowizualne m.in. picture discs, pocztówki dźwiękowe, czy audiobooki oraz sprzęty do odtwarzania muzyki od najstarszych do współczesnych. Podczas zajęć rozbudzimy wyobraźnię dzieci poprzez warsztaty z pismem, obrazem i dźwiękiem.

Regionalne Koło Fortuny

Zajęcia, podczas których uczniowie poznają województwo łódzkie: jego historię, kulturę, przyrodę oraz atrakcje turystyczne. Zdobytą wiedzę będą mogli wykorzystać podczas pełnej emocji gry w „Koło Fortuny”.

Biblioteka krok po kroku - od zapisu do wypożyczenia

Zajęcia, podczas których uczestnicy zdobędą podstawową wiedzę na temat funkcjonowania biblioteki, korzystania ze zbiorów oraz zapoznają się z ciekawymi materiałami bibliotecznymi.

Być bibliotekarzem i nie zwariować czyli wszystko o przechowywaniu i udostępnianiu zbiorów

W trakcie zajęć prezentowane są zbiory WBP w magazynach, omawiane metody ich przechowywania i porządkowania, prezentowane różne metody wyszukiwania dokumentów. Część zajęć poświęcona jest omówieniu charakterystyki kolekcji WBP. W trakcie lekcji uczestnicy będą mieli okazję odwiedzić „szpital dla książek”.

Świat w obrazkach – historia komiksu

Zajęcia edukacyjne połączone z prezentacją zbiorów Kolekcji komiksów

Zbiory specjalne

Prezentacja najciekawszych eksponatów z kolekcji Działu Zbiorów Specjalnych: rękopisy, stare druki, kartografia, grafika, fotografie, numizmaty, ekslibrisy, cimelia i varia miniatury.

O szkodliwości książek - garść informacji, których nie dowiesz się w szkole

Lekcja biblioteczna dla uczniów szkół średnich. Tematyka zajęć koncentrować się będzie wokół ciekawostek dotyczących wpływu książek na psychikę odbiorców, książek, które zmieniły bieg historii, książek, których treść prowadzi do zbrodni. Celem lekcji bibliotecznej o takiej tematyce jest zwrócenie uwagi uczniów na inny wymiar funkcjonowania książek w kulturze, uświadomienie młodym ludziom, że książka jako przedmiot wszechobecny i pozornie pospolity może mieć znaczący wpływ na ludzi jako jednostki, na kształt kultury i dzieje cywilizacji. Lekcja połączona zostanie z promocją zbiorów WBP.

Dawno i nie tak dawno temu: wielokulturowa Łódź i jej mieszkańcy – rozwój miasta, rozwój regionu

Zajęcia, podczas których uczestnicy zapoznają się z prezentacją obejmującą historię Łodzi ze szczególnym uwzględnieniem wielokulturowości miasta. Uczniowie zapoznają się także
z najciekawszymi zbiorami regionalnymi.

Biblioteka krok po kroku – od zapisu do wypożyczenia

Zajęcia, podczas których uczestnicy zdobędą podstawową wiedzę na temat funkcjonowania biblioteki, korzystania ze zbiorów oraz zapoznają się z ciekawymi materiałami bibliotecznymi.

Biblioteka okiem cybernetyka, czyli rzecz o bibliotekach cyfrowych, e-bookach i multimediach

Podczas zajęć uczniowie dowiedzą się jak zostać czytelnikiem Biblioteki, jakie rodzaje zbiorów są zgromadzone w Bibliotece ze szczególnym uwzględnieniem multimediów. Zaprezentowane zostaną najciekawsze zbiory audiowizualne m.in. picture discs, pocztówki dźwiękowe, czy audiobooki oraz sprzęty do odtwarzania muzyki od najstarszych do współczesnych.

Ponadto dowiedzą się jak powstaje książka i e-book. Omówione zostaną formaty zapisu oraz źródła dostępu do bezpłatnych książek elektronicznych.

Podróże za niejeden uśmiech – kolej na Duszka Migawkę

Zajęcia z elementami biblioterapii, aktywności logopedyczne, ćwiczenia z dużej i małej motoryki.

Niech nam się zazieleni

Zajęcia z elementami biblioterapii
o charakterze edukacyjnym i ekologicznym akcentujące ważność ochrony środowiska w codziennym życiu.

Być sobą

Zajęcia z elementami biblioterapii: kształtowanie postaw zgodnych z naszą naturą, umiejętność artykułowania swoich uzdolnień i umiejętności, osiąganie satysfakcji z bycia sobą, akceptacja ograniczeń oraz możliwość rozwoju.

Andersenki

zajęcia w oparciu o wybraną baśń – Calineczka lub Brzydkie kaczątko. Warsztaty 10 osób. Podczas cyklu zajęć wykorzystywane będą opracowane przez autorkę warsztatów – teczki tematyczne, dotyczące w/w baśni. Zadaniem uczestników będzie przygotowanie ruchomych elementów, rozwijających treść danej teczki. Na zajęciach uczestnicy skorzystają z różnorodnych materiałów plastycznych. Zajęcia realizowane są w ramach projektu ANDERSENADA dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Sensoraki – historyjki teatrzykowe – dotykam, nazywam, opowiadam

Warsztaty skierowane do osób ze specjalnymi potrzebami, grupa powinna liczyć do 10 osób. Podczas cyklu zajęć wykorzystywane będą opracowane przez autorkę warsztatów – teczki tematyczne, dotyczące m.in tematów: miasto, park, ogród botaniczny, ogród zoologiczny, oceanarium lub biblioteka, księgarnia, sklep zabawkowy, sklep muzyczny, sklep z ubraniami. Zadaniem uczestników będzie przygotowanie ruchomych elementów, rozwijających treść danej teczki. Na zajęciach uczestnicy skorzystają z różnorodnych materiałów plastycznych. Zajęcia kontynuowane w ramach projektu Łódzkie Sensorycznie.

Ratunku! Jestem nie w sosie!

Zajęcia dotyczą sposobów na poprawę samopoczucia i radzenie sobie z lękiem  z wykorzystaniem technik biblioterapeutycznych.

Być językowym eko…

Zajęcia dotyczą ochrony środowiska języka polskiego z wykorzystaniem technik biblioterapeutycznych.